Balkanreis 2015 Jajce Bosnie en Herzegovina

10 juni 2015 - Jajce, Bosnië en Herzegovina

9 juni Banja Luka 011Dinsdag 9 juni, vandaag de laatste excursie van onze reis. Dit keer naar Banja Luka, om half negen vertrek van de camping met de bus. Een mooie rit door de Vrbas kloof, ook wel de Vrbas Canyon genoemd. Met koffiestop in de kloof een rit van ongeveer 75 kilometer. Het is de tweede stad van het land en heeft een belangrijk economisch centrum. In de oorlog is er weinig beschadigd, maar wel gesloopt dat herinnerde aan de Turkse tijd. De stad wordt nu bewoond door Bosnische Serven.9 juni Banja Luka 018 Er wonen nog wel kleine gemeenschappen Bosnische Kroaten maar de meeste zijn in de oorlog gevlucht of gedood.  We zijn hier in de de Republika Srpska maar toch is het Bosnie en Herzegovina. Men weet zelf niet hoe het allemaal in elkaar steekt,. Er zijn 14 kantons en 3 presidenten, die alles regelen. Ook het paleis van de president staat hier. Wij bezochten het trappistenklooster Marija Zvijezda, in de 19e eeuw gebouwd.9 juni Banja Luka 019 Wij kregen uitleg van de monnik Franz (hij zei hoe lang willen jullie blijven, want ik moet straks naar de kapper,) en gingen door naar het gebedsgedeelte, waar  o.a. ook een beeld stond van "De moeder der volkeren", dit was in Nederland gemaakt en geschonken. Wij kochten daar ook de beroemde trappisten-kaas, erg lekker. De meeste winkels staan in de Herenstraat, hier staan talloze koffiehuizen, restaurantjes en de dagelijkse boekenmarkt. Ook bezochten we de katholieke kerk Bonaventura en de Orthodoxe kerk van de Heilige drie-eenheid. Leuke markten overdekt met groenten en fruit en natuurlijk stoffen. 9 juni 2015 folkloreavond 001Hierna weer naar huis via dezelfde weg, niet zover van Jajce begon het te regenen en onweren, zelden zoiets meegemaakt. Het water stroomde over en alles stond blak, er kwam geen eind aan. Bij de camping aangekomen regende het nog, eerst nog wat gewacht en toen maar de schoenen en sokken uit9 juni 2015 folkloreavond 006, broekspijpen omhoog en naar de caravan, door een diepe laag water.  's-avonds nog een diner, het vlees werd gestoomd onder een ketel, die langzaam alles gaarde in een aantal uren. Na het eten een folkloristische avond met klederdrachten Al met al een geslaagde dag.

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Joop Kraaijer:
    11 juni 2015
    Hallo Ed en Joke, leuk om zo op de hoogte te zijn van jullie belevenissen. Nog fijne dagen toegewenst en groetjes van Gré en Joop