Balkanreis 2015

12 mei 2015 - Siófok, Hongarije

12 mei 2015 011We verlaten Wenen met de ochtenddrukte en nemen de autobahn door de stad en rond de stad. Na een kilometer of 60 komen we aan bij de Hongaarse grens. Allereerst een vignet kopen voor de auto, dat is verplicht en staat op kenteken van de auto. Het recu moet 1 jaar bewaard worden op controle. Ook moeten er Hongaarse forinten worden gekocht, want de euro geldt niet in Hongarije. We nemen de autobahn naar Budapest en slaan af om recht naar beneden te gaan via een prvinciale weg. Dat likt wel een lappendeken, overal verstelstukken. Met de caravan mag er niet harder dan 70 kilometer worden gereden. Gelukkig kwamen we een parkeerplaats tegen om even de lunch te gebruiken. Onverhard en de vrachtwagens stoppen er ook, grote gaten in de weg en als er een auto voorbij gaat lijkt het wel dichte mist.12 mei 2015 009 Om een uur of half twee kwamen we aan bij Camping Aranypart. Een grote camping maar er stonden nog maar een paar caravans. We waren de eerste van de groep die aankwamen. Direct aan het meer, heel erg groot en het water is niet koud, het is thermaalwater. Een wandelingetje gemaakt en  's-avonds ging de zon prachtig onder.  Weer een nieuwe dag, de zon staat al lekker te schijnen. We houden een rustige dag, er moet weer wat te eten worden gehaald, en dus op zoek naar een supermarkt. Deze hebben we gevonden ongeveer 5 klometer verder. De prijzen zijn anders dan in Nederland, b.v. een halve liter bier voor 45 cent, wijn 1,25 en een kadetje 5 cent. Ook het uit eten gaan is hier goedkoop, we zagen haast nergens een menu boven de € 10.12 mei 2015 006 Daarna weer terug naar de camping waar inmiddels de reisleiding was aangekomen. Verder  zijn er nog geen reisgenoten. Een wandeling langs het meer, er zit veel vis in het meer en hier en daar ligt er een  op de oever. De plannen waren erom met de trein naar Budapest te gaan maar de trein rijdt niet i.v.m. onderhoud aan het spoor. geinformeerd om met de bus te gaan maar dat is geen optie. De bus doet er tussen de 4 en 5 uur over, en dan weer terug, dus de dag is  dan al om.