Balkanreis 2015

15 mei 2015 - Siófok, Hongarije

13 en 14 mei 2015 002Erg mooi hier aan het Balatonmeer, de zon schijnt maar af en toe steekt er wel wat wind op, dit komt natuurlijk door het grote wateroppervlak. Een paar fietsen gehuurd op de camping en zo rijden wij langs de kust naar beneden. Smalle paden en grasvelden om over te rijden en af en toe moet je een beetje landinwaarts gaan om verder te fietsen.  De bedoeling was om tot de boot naar het schiereilend Tihany te gaan, maar dat bleek verder dan gedacht en het pad er naar toe werd ook ongezellig om te rijden. Dus omgekeerd en lekker op een terras wat gedronken. Op de camping aangekomen bleek er weer en equipe te zijn gearriveerd. Zo zijn we inmiddels met 3 caravans. Op de camping is het restaurant nog gesloten, maar niet zover hiervandaan (400 meter) stond ook een aardige bistro en hebben daar heerlijk een snitzel gegeten.13 en 14 mei 2015 005 Inmiddels is het al donderdag en wilden met de auto een rondrit maken om het Balatonmeer, helemaal om het meer hier vandaan is eigenlijk te ver. Het meer is ongeveer 140 kilometer en dan met stops duurt dat te lang. We reden naar Zamardi waar de pont naar het schiereiland gaat, Het duurde wel even, want de pont gaat om het uur. Aangekomen in Tihany hebben we het stadje bekeken. De huizen hier lijken heel veel op de huizen in Zuid-Engeland, de zogemaande cottages (met rieten daken). Het stadje zelf leek wel Volendam, erg toeristisch. Veel tafellakens en regeionale produkten werden er verkocht, en natuurlijk  waren er de bussen met chinezen. Aan de overzijde van het meer weer naar benden gereden, rustige wegen en veel stranden (grasvelden) aan het meer.13 en 14 mei 2015 006 Een geheel nieuw complexs met stijgers voor boten en restaurants. We zagen daar een witte reiger (ibis) een prachtige sierlijke vogel. De plaatsnaam is eigenlijk niet uit te spreken Balatongyörök. Via Keszthely een heel grote plaats in her zuiden van het meer weer terug naar de camping, hiervandaan toch ook nog zo'n 100 kilometer. Op de autoweg aangekomen begon het flink te regenen, onweren en bliksemflitsen en dook de temperatuur direct 7 graden naar beneden. maar na 20 minuten werd het weer droog en op de camping aangekomen was het nog steeds 24 graden en had het niet geregend. Allweer 3 caravans erbij en zjn nu met z'n zessen, het begint er dus op te lijken.

l

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Ton: