Balkanreis 2015 Sarajevo Bosnie en Herzegovina

8 juni 2015 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

7 juni 2015 010Zondag 7 juni, wij hebben weer een excursie ditmaal naar Sarajevo. Allereerst naar het Tunnelmuseum bij het vliegveld. Hier een tunnel gegraven door het Bosnische leger in 1992, 800 lang, 1 meter breed en 1,60 meter hoog en werd de halsslagader van de stad. Via die tunnel kon je van de ene naar de  ander kant van de stad, en door naar Kroatië. Via die tunnel kwamen alle wapens en munitie de stad in voedsel, telefoonlijnen en nog meer.7 juni 2015 023 Hier werd ook een video vertoont met de vreselijkste gebeurtenissen. Het was schokkend in Sarajevo had men genoeg mankracht maar geen wapens en munitie. Aan de Servische kant was het precies andersom. Zodoende vonden er uitwisselingen plaats. Mensen werden geruild voor munitie. Deze gevangenen eindigden dan niet in de loopgraven in hun eigen stad maar in de loopgraven aan de andere kant en werden beschoten met kogels die afkomstig waren uit hun eigen "losgeld". Daarna gingen we de berg op waar in 1984 de olympische Spelen waren. hier een koffiestop met een prachtig uitzicht over de stad. 7 juni 2015 027Er staan 120 Moskeeën in de stad. Het merendeel van de mensen is hier moslim. We bezochten de oude stad met het Turkse deel en het Oostenrijkse deel (Habsburgers). Hierna naar een moskee met daarnaast een toren die hetzelfde moest zijn als de Tower in Londen. De tocht eindigde bij de brug waar aartshertog Ferdinand en zijn vrouw die hier vermoord zijn  en de eerste wereldoorlog inluidde. Wat vrije tijd om door de stad te gaan en wat te eten. 7 juni 2015 031Met € 5,00 kom je al een heel eind (10 gehaktstaafjes Cevapcici met brood) en een drankje. Alleen geen bier, want hier mag geen alcohol worden geschonken. Half 5 stond de bus weer klaar om ons naar de camping te brengen. Zo hebben we een globale indruk gekregen van de stad Sarajevo, met hier en daar nog veel te zien uit de Balkanoorlog.7 juni 2015 044