Balkanreis 2015 Sarajevo Bosnie en Herzegovina

8 juni 2015 - Sarajevo, Bosnië en Herzegovina

6 juni 2015 Sarajevo 005Vrijdag 5 juni we verlaten Mostar en gaan ons verplaatsen naar Sarajevo. Mostar is toch wel een grote stad als we door en boven de stad rijden. We zoeken de weg 73 weer op. Om 9 uur 's-morgens is het al 32 graden. een goede provinciale weg met veel grote parkeerplaatsen. We gaan de bergen in en over en volgen de rivier de Neretva. Gelukkig werd het wat minder warm door het hoogteverschil en de lichte bewolking. Rond de middag bereikten we Sarajevo. Freek (onze reisleider) vroeg om mee te gaan om suggesties op te doen voor de vrije dag morgen. Door het verschuiven van de excursie-dag.6 juni 2015 Sarajevo 010 We reden een kilometer verder en zagen koetsen met paarden, deze rijen door het park 3,5 kilometer heen en 3,5 terug. De prijs is € 8,00 per koets, dus dat is niet zoveel. Aan het eindpunt , een Nationaalpark met bankjes, waterversnellingen, restaurant en watervallen. Dit is wat wij kunnen aanbieden voor morgen. Eind van de middag nog even de benen gestrekt. Bij de camping is een armoedewijk. alles is moslim en werkloos. 6 juni 2015 Sarajevo 011Ook zagen we onderweg huizen leegstaan, ook hele mooie. Deze zijn van mensen die gevlucht zijn of gesneuveld in de Balkan oorlog. Dus deze huizen kunnen nog worden opgeeist door de families en daarom blijft alles zoals direct na de Balkanoorlog. Zaterdag  6 juni Vanmorgen een ritje met de koetsen met paard ervoor. Prachtige lanen met plantanen door het Natuurpark Vrelo Bosne. Leuk dat iedereen meeging. Een mooie wandeling door park. Schoon water dat je zo kunt drinken, de bierglazen bij de restaurants worden er ook in gewassen. 6 juni 2015 Sarajevo 012Terug naar de camping en verder een rustige dag, het was weer warm. 's-avonds dreigde er regen maar het dreef over, maar het koelde wel wat af. Zoals overal in deze vakantie zie je kinderen vanaf een jaar of 3 die hun hand ophouden en je helemaal volgen, ze willen geld. Volgens mij worden ze al geboren met die handjes die openstaan. Aan de ene kant heel zielig maar je moet niets geven, het heeft natuurlijk iets om medelijden te krijgen.