Balkanreis 2015 Montenegro

27 mei 2015 - Mojkovac, Montenegro

24 en 25 mei 2015 007We  verlaten Servie en gaan door naar Montenegro.Een prachtige route over de smalle goede wegen. Vanaf Mataruska Banja beginnen de bergen. Onderweg zagen wij veel minaretten en natuurlijk de moskeeën, hier in dit gebied wonen veel Turken (vroeger vanuit de oorlogen). Ook de markten en winkels waren op ondanks dat het zondag en 1e pinksterdag is. Aan de grens wel oponthoud, ongeveer 20 minuten, paspoortkontrole en auto/caravan papieren. direct na de grens even een boterham gegeten, flink wat regen, het water stroomt van de bergen af over de weg, v die bruine drab. Onderweg kwamen we toch nog op 1250 meter hoog er was ook een wintersportgebied. De wegen zijn in Montenegro zijn wat slechter met kuilen en af en toe hele stukken uitgefreesd. Wel 10 centimeter diep over de hele weg, dus stapvoets hierover.Dan liggen er weer grote brokken steen die losgewoeld worden door de regen uit de berg. Dus af en toe slalommen op de bochtige weg.24 en 25 mei 2015 010 Na 6 uur rijden kwamen we aan bij Eko oase, een camping bij een boerderij. Een alm hoog in de bergen, 4 huisjes door ons gehuurd, waar we ons konden douchen en naar het toilet gaan.. Prima verzorgd. We werden ontvangen met een glaasje brandewijn, zo als altijd als we ergens aankomen. 's-avonds konden we eten bij de boer, de boerin kookte. Een keuze uit kip, varkensvlees, vis en een toetje voor € 10,00. Iedereen deed mee en het was reuze geze3llig.We waren gewend wifi op de camping te hebben maar bij de boer was dat nog lang niet zo, hij weet amper wat dat is. De camping staat op 1000 meter hoogte, dus 's-avonds is het wel koud, ook is het om 10 minuten over acht al donker, dus het koelt flink af. Er is geen tijdverschil met Nederland, daarom is het zo vroeg donker. Na het avondeten toch maar de kachel aan, alle voorgaande nachten waren juist zo warm. Alleen de ogen gingen door de warmte wel dicht. Er lopen hier in Montenegro heel veel loslopende honden over de weg, goed opletten want ze lopen zo de weg op. Op de weg moet je allerlei capriolen maken, auto's stoppen midden op de weg, parkeren waar het niet kan. Rijden zonder te kijken zo de weg op. Waar niet ingehaald mag worden halen ze juist in en de maximale snelheid wordt aan de laars gelapt .De euro is hier het wettig betaalmiddel ondanks dat het land niet in de EU zit.