Balkanreis 2015 Montenegro

25 mei 2015 - Mojkovac, Montenegro

24 en 25 mei 2015 018We zitten hier in de Tara-kloof, op 1000 meter in het Nationaal Park Dumitor, dus aan weerskanten hoge bergen. 5 Jeeps stonden voor ons klaar om ons te vervoeren diep het natuurgebied in, 4 personen per jeep. De smalle weg met in de weg weer grote gaten, dus weer slalommen. Na 28 kilometer kwamen we aan een brug de kloof verbind met de andere zijde. Na een korte stop in Zalbjak, een wintersportplaats. In de middle of knowhere. Hier een koffiepauze, de groep splitste zich om niet met te veel mensen in een restaurant te komen. Daarna weer verder  het natuurgebied in over één auto brede weg, af en toe kwamen er stenen naar beneden. Opeens 2 campers van de andere kant, nu passeren kun je wel vergeten.24 en 25 mei 2015 036 De campers moesten achteruit terug, dat viel niet mee. Wij zaten aan de kant van de afgrond. Maar uiteindelijk is het toch nog goed gekomen. Af en toe regen en natuurlijk wel het koud. Diverse foto-stops en konden diep de kloof inkijken. Uiteindelijk kwamen we uit op 2000 meter, onderweg zagen we ook sneeuw. Hier was een restaurant, nou eigenlijk een schuurtje, waar we de lunch gebruikten. 24 en 25 mei 2015 048Groentesoep, gebakken aardappels en vllees. Schaap in dit geval, het schaap was in stukken gehakt en gesneden en alles werd gebakken in een soort oven. Het vlees was niet schoongemaakt. Er zat het nodige van botten en ingewanden in. Toch smaakte het prima. Het toetje (Baklava, Turks gebak) stond al naast het eten, dus vlug afwerken. De terugweg was vanzelfsprekend dezelfde als de heenweg. we stopten nog wel bij een meer, waar het 's-morgens regende, en was nu beter te zien. Het meer staat 's-zomers droog, het water zakt langzaam in de grond.24 en 25 mei 2015 042 Eind van de middag kwamen we weer terug op de camping na een heel indrukwekkende reis. De chauffeur vertelde dat het salaris ongeveer tussen de 400 en 500 € is. De levensstandaard is natuurlijk ook lager hier. De chauffeur was nog nooit in het buitenland geweest. De jeep kost nieuw € 15.000 een Nissan Patrol,wat een verschil met Nederland. Op de camping was het wel afgekoeld en dan is het beter om in de caravan te zitten.