Balkanreis 2015 Montenegro

28 mei 2015 - Buljarica, Montenegro

28 mei 2014 001Donderdag 28 mei 2015  De hele nacht heeft het flink gewaaid, de luifel was al van de caravan. Vandaag met de bus een excursie weer hoog de bergen in. Eerst een stuk langs de kustweg naar Budvar, vanuit hier naar boven maar daar kwam het eerste probleem al. In februari is er een aardverschuiving geweest door de regen. De weg was zo goed als weg, een je zag huis en dat was 70 meter naar beneden gekomen. Daardoor oponthoud en een lange file van beide kanten.  We gingen weer door, een foto-stop, je kon heel mooi naar beneden kijken over de Adriatische zee. 28 mei 2014 022Het tweede probleem de bus had panne, de motor begon warm te lopen en er moest een andere bus komen, maar die moest ook over de weg die wij gingen. Na wat wachten zijn we voorzichtig doorgereden naar de vroegere hoofdstad Cetinje. Hier zou de bus worden verwisseld maar is uiteindelijk niet doorgegaan. We hadden een Nederlandstalige gids,. De  vader van de gids had bij Verolme  gewerkt in Rotterdam en de gids heeft 7 jaar van zijn leven daar gewoond. Bij bezochten het oude paleis van Koning Nicola Petrovic, die hier gewoond heeft.28 mei 2014 011 Nu is het paleis een museum en kun je alle kamers bekijken zoals het toen was. Hier zag je ook veel terreinen hoog in de bergen, waar tweedehands auto's stonden. De kreet voor de toeristen was "Kom naar Montenegro, uw auto staat er al". Door de bergen in en op 1000 meter hoogte stond een hotel waar we de warme lunch gebruikten in het Loven Nationaal Park, dat was weer goed voorelkaar. Hier waren heel veel beukenbossen, dat  zie  niet zoveel. 28 mei 2014 017Door naar beneden naar Kotor aan de kust, een prachtig fjord, gelijk aan Noorwegen. Dit is het meest zuidelijk gelegen fjord. Het toerisme is hier in wording en geeft veel werkgelegenheid. Hier heet het de Dinarse Alpen. Drie rijen bergen achter elkaar. Montenegro bestaat voor 80% uit bergen. Daarna nog door naar  Budvar, waar we door het stadje een rondleinding kregen en wat vrije tijd. Zo werd het toch nog laat weer op de camping in Buljarica.28 mei 2014 033