Balkanreis 2015

21 mei 2015 - Mataruska Banja, Servië

MATARUSKA BANJA                                                                                                                   Dat was vroeg op vandaag, om kwart voor zeven ging de wekker. Iedereen stond ingebouwd op de camping en onze leider stond achter ons, dus als wij weg waren konden de anderen er ook uit.  Eerst wachten totdat de koeien voorbij waren en daarna richting autobahn, even tanken en daarna de baan op richting Belgrado. Voordat we Belgrado bereikten gingen we richting Cacak verder Servie in. Bedelaars op de parkeerterreinen, vooral voor de ouderen zijn er geen voorzieningen. Uitkeringen zijn er niet en om leven te blijven moet je blijven  werken, of je gaat dood door honger of zo iets. De mensen zijn al gelukkig met een euro, hiermee kunnen ze zeker 20 kadetten kopen. Onder Belgrado zijn we tcch nog verkeerd gereden. Hierdoor kwamen we weer op een autobahn, maar achteraf een mooie route, er kwamen heuvels en bossen, dus dat reed wel gezellig. Om kwart over één kwamen we aan bij het sportcentrum, een camping is er niet en we staan op het basketbalveld. Op het beton, dus warm want de zon staat erop te branden. Goed ontvangen en werd direct gevraagd of we koffie lusten en erbij een raki (schnaps), nou dat gaat er altijd in. Zo'n 10 minuten later kwamen de eerste equipes aan en konden we de plaatsen verdelen. Stroom moesten we halen van 1 stroomdraad. Hier spreken ze alleen Servisch en kun je met de euro's geen kant op. s-'avonds konden we een pizza eten in het restaurant van het sportgebeuren. Een pizza, met wijn, sla en een kopje koffie toe en dat voor 12 euro. We hadden niet gedacht hier internet te hebben, maar dat valt tot nu toe mee, eigenlijk beter dan in Nederland.