Balkanreis 2015 Servie

22 mei 2015 - Mataruska Banja, Servië

22 mei 2015 043Autosnelwegen zijn er in Servie niet veel, alleen de weg van Oostenrijk richting Griekenland via Belgrado . De  andere wegen zij provinciale wegen en slecht van kwaliteit, veel kuilen en ingevulde stukken met asfalt. Spoorwegoverwegen moet je met een snelheid van 5 kilometer nemen, anders rammelt alles van je auto en caravan af.  Hier en daar rijdt er nog een Trabant en veel Zastava's, die er vroeger ook in Nederland reden. Nieuwe auto's zie je niet en alles hier is tweede of derde hands. Paard en wagens zie je nu ook niet zoveel meer, maar de wagens wel maar nu met een kleine oude tractor ervoor, in de wagen soms de hele familie. We staan best gezellig op het basketbalveld en iedereen is erg vriendelijk. Een beetje miezerig weer vandaag. De bus stond alweer klaar nou ja bus. Een heel oude bus, waar de zittingen los van  lagen  De rugleuningen niet vastzaten het zag er niet uit. De kilometerteller van de bus hing boven de stoel van de chauffeur. Zo'n bus staat niet eens bij de schroothandel, die zou bij ons allang gesloopt zijn. Maar ja hij reed. Via Kraljevo en Cacak reden we naar een stuwdam, ongeveer 5 kwartier rijden  Een heerlijk kopje koffie werd er geserveerd. 22 mei 2015 009Daarna op een boot de Moravico rivier af naar een klooster, ook ongeveer 5 kwartier varen. We werden verwelkomd met een raki (ontzettend sterke drank. We hadden een studente, die gids was, Ook 2 dames van de nationale volleybalteam, waarvan er 1 goed Engels sprak, deze dames hielpen ons ook op het basketbalveld. Dat is toch altijd makkelijker dan de Servische taal. Het klooster was een monnikenklooster, maar er liepen ook wel wat nonnen. De kapel is Grieksorthodoxs met mooie fresco's uit de 15 eeuw. Maar men vermoed  zelf dat het de 12 eeuw is. Dit waren nog de originele fresco's. Ook werden er op dat moment 2 kindertjes gedoopt. De bus was inmiddels op dit eindpunt aangekomen en bracht ons weer terug naar de stuwdam. In het restaurant  kregen wij een lunch, wel warm natuurlijk. 22 mei 2015 03822 mei 2015 028Ontzettend goed verzorgd, groentesoep, verse warme kadetten, salades, veel vlees en flensjes met koffie toe. De dag schoot alweer aardig op en via een ander klooster waren we weer op half zes weer op het basketbalveld. De hele middag was het toch droog, maar de temperatuur is nu even wat minder. Morgen weer een  vrije dag en kunnen we wat boodschappen doen en fruit halen als we tenminste in euro's kunnen betalen.