Balkanreis 2015 Dubrovnik

1 juni 2015 - Dubrovcan, Kroatië

31 mei 2015 010We verlaten de Riviera van Montenegro en rijden via de kustweg naar Budvar en Kotor .Bij Kotor zijn de fjorden, deze rijden we helemaal rond, met vele mooie uitzichten op het water. Af en toe gaat de weg weer helemaal naar boven toe om later weer af te dalen. Het water wordt dan weer bereikt. Een niet al te lange rit ongeveer 150 kilometer. De gemiddelde snelheid ligt ongeveer tussen de 40 en 50 kilometer.  Aangekomen bij de grens hadden we een oponthoud van ongeveer 25 minuten en bereikten we de grote berg bij Dubrovnik. Voor de grote brug gingen we naar beneden en onder de brug door naar de haven. Hier lagen de cruiseschepen (3), Zo'n schip is een hele stad met hel veel dekken boven elkaar31 mei 2015 024. Even verder bereikten we de camping, lekker zonnig en blauwe lucht. Als je even naar beneden loopt zie je de brug en schepen. De brug zien we ook wel vanuit de caravan, maar er staan wat bomen voor. Zondag 31 mei, een excursie naar de oude stad. Met de stadsbus naar het centrum, waar onze gids Dijane al stond te wachten. Dubrovnik is afgeleid van het Kroatische woord Dubrava = eikenhout.Na de eerste wereldoorlog werd het een deel van Joegoslavie. Wat volgde was het gevecht om onafhankelijkheid op 6 december 1991. De stad werd omsingeld gedurende 8 maanden, verschillende keren gebombardeerd en gedeeltelijk verwoest.31 mei 2015 039 Als je van hier Zagreb gaat ben je 13 uur onderweg en met de boot naar Bari in Italie maar 5 uur, dus veel mensen gaan vanuit hier naar Bari. Hier en daar zie je nog wel wat van de verwoestingen. De huizen worden hier bewoont door hele families, in de maanden januari en februari door de hele familie. De rest van het jaar worden de kamer verhuurd voor € 50,00. De meeste mensen zijn werkeloos of gepensioneerd, deze worden onderhouden door de werkende mensen.De kinderen gaan hier in 2 groepen naar school, 's-morgens of 's-middags, zo wordt de school dus goed benut .Na de rondleiding een koffiepauze, hier liggen d prijzen veel hoger, ongeveer gelijk aan Nederland. Hierna de stadsmuur beklommen en rond de stad gelopen, ongeveer 2 uren. 31 mei 2015 046Een prachtig uitzicht over de stad en de Adriatische zee. Er is ook een kabelbaan naar de top van de berg. Hierna de bus weer opgezocht en terug naar de camping, met een strkblauwe lucht.