Balkanreis 2015 Servie

23 mei 2015 - Mataruska Banja, Servië

23 mei 2015 001Een natte nacht, veel regen, maar in de loop van de ochtend werd het droog en kwam de zon door en werd het meteen weer lekker 24 graden. Een vrije dag, er moeten wat boodschappen worden gedaan en getankt i.v.m. de reis naar Montenegro morgen. In Kraljevo was het moeilijk een supermarkt te vinden, tevens was het de dag van de heilige Nicolas (Sint Nicolaas). Door de stad heen koetsen met paarden ervoor en prachtig verklede mensen in de Slavische stijl, daarachter grote groepen mensen op hun paasbest (zwarte pakken).23 mei 2015 002 Toch een winkel gevonden en het een en ander ingeslagen, alleen vers fruit was er niet, dat missen we wel. Echter vlak bij het sportcentrum was een klein winkeltje en die verkochten aardbeien en bananen, een pond aardbeien en 4 bananen € 1,48, nou dat valt dus wel mee.  Afrekenen kon wel in euro's maar alleen met papier geld, dus betaald met € 5 maar kreeg nog 430 dinar terug = € 3,50, die moesten dus ook nog op. Nou dat was ook geen probleem. 's-middags om 16.30 uur hadden we de routebespreking voor morgen, een vrij eenvoudige weg, ongeveer 260 kilometer naar Bistrica, in Montenegro (Zwarte bergen). Een grasveld (alm) beneden aan de weg bij een boerderij met 4 huisjes. Die huisjes voorzien ons  van ons van stroom en daar kunnen we naar het toilet en douchen. Hier is te zien wat een rokje in de winkel kost, namelijk € 2,50  Servie is ons wat tegengevallen, de natuur die wordt vanaf hier mooier, maar wij gaan het land alweer verlaten. Toch wel veel armoe en je ziet niet veel jonge mensen, het land is nog niet toe aan het toerisme, men wil wel maar weet niet hoe .